Konverzační karty – Jak rozmluvit žáky ve škole?
Jak často slyšíš děti říkat jen ano, ne, nevím místo normální odpovědi, která by Ti nedrásala nervy? Stále vymýšlíš otázky, na které se žáků můžeš zeptat? Dochází ti už inspirace, jak žáky rozmluvit? Pokud jsme zaslechly alespoň jednou „ano“, konverzační karty budou tvým zachráncem!
Nejen, že díky nim rozmluvíš i tichošlápky ve třídě, ale motivuješ všechny ke konverzaci. A nejlepší na tom je, že si nemusíš nic připravovat. Vybereš téma balíčku – vytáhneš kartu a konverzace frčí. Už jsem řekla, že pro jednu třídu Ti postačí klidně i jedno téma balíčku?
Jak se zábavně a smysluplně učit cizí jazyk?
Na tuhle otázku jsme se ptaly samy sebe, ještě dlouho předtím, než jsme začaly mít vlastní jazykovku. Možná to máš stejně jako my – učíš na základní nebo střední škole a otázky v učebnicích Ti nestačí. Chceš rozpohybovat třídu, chceš mít otázky na kartičkách, ale rozhodně nemáš čas je vymýšlet a tvořit. My jsme ten čas našly, protože jak jinak naučit žáky mluvit než v kontextu! A k tomu byly potřeba konverzační karty.
Jak to celé začalo, víš, ale co bylo dál?
Věděly jsme, že chceme konverzační karty. Ale přišlo nám málo vymyslet „jen“ jednu otázku a nic víc. Rub karty je přece taky karta a měla by se využít! A voilà – nápad byl na světě. Rozvineme téma otázky z přední strany karty a vytvoříme náčrt myšlenkové mapy. Tím pomůžeme „tápajícím“ žákům, kteří nemají nápad, co všechno k otázce mohou říct, ale také „upovídanějším“ žákům, kteří se neodkloní od tématu.
Víš, že máme konverzační karty v češtině, ale i v cizích jazycích?
Učíš na 1. stupni ZŠ?
Máme pro Tebe 3 témata konverzačních karet v českém jazyce. Využiješ je v třídnických hodinách, v prvouce, vlastivědě, ale i v jiných předmětech, protože témata jsou průřezová a shrnuly jsme je do 3 balíčků:
- Můj den,
- Lidé kolem nás,
- Příroda.
S dětmi můžeš díky těmto konverzačním kartám probrat bezpečnou cestu do školy, co dělat pro své zdraví, popovídat si o lokálních produktech, popovídat si s nimi o okolí bydliště a spoustu dalšího!
Učíš cizí jazyk na ZŠ nebo SŠ?
Nejvíce témat jsme vytvořily do hodin angličtiny a němčiny (později i francouzštiny a španělštiny). Najdeš tu témata pro začátečníky:
- Basic phrases/Hallo/Bonjour/Buenos días,
- My time/Alltag/Mon temps/Día cotidiano
Ale i pro pokročilejší a pokročilé:
- Travelling/Reisen/Voyager/De viaje
- Past simple/Perfekt
- Family and Jobs /Familie und Berufe,
- Nature/Natur,
- Shopping and Restaurants/Geschäfte und Restaurants.
- Nejen k maturitě
Nejnovější přírůstek směřuje na přípravu k maturitě z angličtiny a němčiny. Téma balíčku: Nejen k maturitě shrnuje 32 témat, která rozhodně stojí za konverzaci nejen v případě maturity.
4 Tipy, jak jednoduše a efektivně využít konverzační karty v hodinách
1. Zahřívací kolo
Každému žákovi dej jednu kartu. Všichni vstanou, najdou si spolužáka a položí mu otázku ze své karty. Jakmile si odpoví, karty si vymění a pokračují za dalším spolužákem. Aktivita končí, až ji ukončíš Ty.
Extra tipy!
- Po skončení aktivity rozděl žáky do skupin a dej jim časový limit. Jejich úkolem je zapsat co nejvíce otázek, které během zahřívacího kola slyšeli a pamatují si.
- Pro zpestření vyber náhodně jednoho žáka a zeptej se ho, která odpověď ho zaujala nejvíce a proč, a také čí tato odpověď byla.
2. Konverzace v lavicích – diskuze v menším kruhu
Do každé lavice polož jednu kartu.
- Jeden žák odpoví na otázku z přední strany
- Další dva spolužáci jeho odpověď rozšíří a navážou na body z myšlenkové mapy na rubu karty.
- Ostatní poslouchají a doptávají se, a to pomocí tázacích slov uvedených na kartě pod čarou.
Tahle aktivita skvěle podporuje aktivní poslech a učí žáky reagovat na to, co říká druhý.
3. Vlastní myšlenková mapa – prostor pro kreativitu
Rozděl třídu do skupin a každé z nich dej jednu konverzační kartu. Úkolem skupiny je vymyslet vlastní myšlenkovou mapu k danému tématu. Vše zapíší na papír a poté mohou svou mapu ostatním představit a diskutovat s ostatními.
Tímto způsobem si žáci prohloubí slovní zásobu a naučí se logicky strukturovat myšlenky.
4. Třídní konverzační bitva – kdo řekne víc, vyhrává
Rozděl žáky do dvou nebo více týmů. Všem přečti stejnou otázku z konverzační karty a dej jim časový limit na přípravu. Poté se týmy střídají a přidávají informace k tématu. Vyhrává tým, který dokáže říct více věcí, než ostatní – a to bez opakování.
Tahle aktivita probouzí soutěživost, a zároveň nutí žáky rychle přemýšlet a mluvit a nesoustředit se na chyby, ale na to, co chtějí říct.
5 otázek, na které se nás často ptáš
1. Pro koho jsou konverzační karty v cizích jazycích?
My říkáme, že od úrovně A1 až po B2+. Záleží na tématu. (Basic Phrases/Hallo nebo My time/Alltag) se rozhodně hodí spíše pro začátečníky. U ostatních už záleží na Tvém zadání. Začátečník řekne pár jednoduchých vět, pokročilí musejí zapojit mozkové závity a myšlenkovou mapu pořádně využít v souvislostech a mluvit déle.
2. Jaká máte témata?
- V českém jazyce: Lidé kolem nás, Můj den, Příroda.
- V anglickém jazyce: Basic phrases, My time, Family and Jobs, Nature, Travelling, Past simple, Shopping and restaurants, Nejen k maturitě
- V německém jazyce: Hallo, Alltag, Familie und Berufe, Natur, Reisen, Perfekt, Geschäfte und Restaurants, Nejen k maturitě
- Ve španělském jazyce: Buenos días, Día cotidiano, De viaje
- Ve francouzském jazyce: – Bonjour, Mon temps, Voyager
3. Dají se balíčky konverzační karet mezi sebou míchat?
Ano! Každý balíček konverzační karet má jiný tvar „bubliny“ a myšlenkové mapy. Díky tomu karty jednoduše roztřídíš (navíc téma balíčku je na kartě také napsáno).
4. Kolik karet je v balíčku?
V každém balíčku je 32 karet s napsanými otázkami a myšlenkovými mapami + krátký návod. Pokud chceš karty prozkoumat blíže, klikni u každého produktu na tlačítko „Omrkni produkt“.
5. Jak se od sebe liší konverzační karty a obrázkové konverzační karty?
O tom Ti povíme příště :-)
Proč jsou konverzační karty TOP produkt?
- stačí ti ve třídě jeden balíček,
- můžeš si vybrat až z 8 témat,
- vykouzlíš s nimi aktivity bez jakýchkoliv příprav,
- žáci konverzují a baví je to.
Konverzační karty si zamiluješ nejen ty, ale i žáci. Reakce na konverzační karty od studenta Honzy z druháku mluví za vše: „To noste častějc, paní učitelko!“
Tak co, jaké téma vyzkoušíš?